Var är min beställning?!!
Alexandra på alixtra.se |17/10, 2023
Tror att det är en av mina vanligaste frågor: "Vaaaar är mitt paket??!"
Och det tänkte jag försöka reda ut här. Göra det lite lättare för alla att hitta sina försändelser.
Jag börjar ju med att skicka ut en leveransbekräftelse med spårningsnummer och aktuellt fraktbolag så fort jag har packat kundens order.
Ett problem som kan uppstå här är ju om kunden har skrivit in fel mailadress. Tro mig, det händer oftare och oftare. För mig är det ju inget större problem, men för kunden blir det ju värre. Dels så borde kunden har reagerat från början, för kunden lär ju inte ens ha fått en beställningsbekräftelse då heller. I det läget kan man ju maila mig direkt så löser jag ändringen och nya utskick av bekräftelser. Oftast blir ju.com till .vom eller .con eller så använder man .se istället för .com etc etc. Sen har man inte skrivit in rätt mobilnummer får man klart inga notiser men borde kunna följa nedan smarta steg:
Låt oss säga att kunden faktiskt har skrivit in rätt email. Nytt problem är ju om mailet hamnar i skräppost då istället. Bra är ju leta där först. Sen när man väl har lokaliserat sitt leveransmail eller bekräftelsemail kan man göra flera smarta saker.
- Ladda hem smarta appar såsom PostNords egna app eller appen Mina paket för alla andra transportörer. Vet man vilken mailadress och vilket mobilnummer man jämt använder för alla sina onlineköp så lägger man in dessa i appen och vips så brukar de flesta paket dyka upp "automagiskt!"
- Om du kan se spårningsnumret och fraktbolaget i ditt leveransmail från mig så kopiera det och antingen söker du online på fraktbolaget spårningssida eller så lägger du in sändningsnumret i aktuell app och så dyker paketet upp där. Lättare att följa och så smidigt.
- Har du inte fått leveransbekräftelse eller råkar ha slängt mina dyrbara mail (haha) så kan du faktiskt med hjälp av ditt ordernummer och postnummer spåra ditt paket HÄR (klick).
Nu får vi verkligen hoppas att det löser dina spårningsproblem. Har man både fel mobilnummer och emailadress kan det bli ännu jobbigare. Det händer också dessvärre och det värsta är att jag har ingen möjlighet att kontrollera alla dessa uppgifter. Ibland ser mitt ena getöga att mailadressen är fel och då hinner jag fixa det men mobilnummer är omöjligt.
Det hade väl vart nåt om jag skulle sitta och ringa runt till kunder: "Är detta Gunilla Svensson i Sveg?"
Tror knappast Ellos gör det, hehe. Nä, det får nog vara kundens ansvar och helst ska man nog kolla lite extra när man beställer, särskilt efter ett par glas vin :)
Kika gärna in igen för fler smarta tips eller annat matnyttigt inom e-handelsvärlden. Uppdaterar nya inlägg via Facebook och instagram så följ mig gärna där.