• Frakt max 59 SEK*
Snabb leveransPersonlig serviceKlarna-Swish

Köpvillkor

  1. Om Alixtra Lifestyle
  • Vi är främst en webshop med ett lokalt showroom/lager i Falkenberg. Lättast att kontakta oss är via vår e-postadress: [email protected].
    Organisationsnummer: 559116-1095
    Bolagsadress: Alixtra AB c/o Alexandra van Oosten, Södra Mannabergsvägen 39, 31179 Falkenberg
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Kvittens av mottagning av beställning och beställningsbekräftelse
    När du har beställt en produkt från oss får du en kvittens via mejl på att vi har tagit emot din beställning. Din beställning blir juridiskt bindande först när vi har bekräftat din order via mejlet Orderbekräftelse. Alixtra har möjlighet att annullera din order på grund av tekniska problem, leveransfel, upprepande missbruk av beställningar/returer eller liknande skäl.

  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
  • Vi har Klarna och Swish som betalningsalternativ.

  • Köp med tillhörande gåva

    Vid köp där det tillkommer en gåva betraktas värdet av gåvan som en generell rabatt som fördelas på hela köpet. Vid retur av varorna ska även gåvan skickas i retur till oss. Om gåvan ej returneras kommer det att ske en moträkning av gåvans värde, på det resterande beloppet, innan en återbetalning genomförs.

  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 1-3 dagar dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
    Vid säsongstoppar ex jul/nyår/påsk/sommar och större REA kan leveransen dröja upp emot en vecka.
    Produkter som specialbeställs eller beställs med personligt tryck har längre leveranstid 3-5 arbetsdagar.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
  1. Priser och fraktpris
  • Frakten är normalt max 49 SEK men undantag är vid beställning av riktigt stora produkter som måste skickas med hemleverans.
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Returen ska vara tillbaka hos hos inom 14 dagar efter du har tagit emot den. Vi följer konsumentverkets riktlinjer om 14 dagar retur. Enligt vår miljöpolicy ska du som kund själv bekosta frakten och skicka tillbaka din beställning. När du använder vår retursedel som du får ut via vår retursida gör vi ett avdrag på faktisk returkostnad när vi återbetalar din retur.

  • Outlösta paket debiteras med minst 350 SEK (beroende på storlek) för att täcka frakt och expedieringskostnader. Vi kommer att belasta din betalmetod med summan vid kreditering dvs du får tillbaka mellanskillnad.
    Om du ångrar ditt köp måste du alltid lösa ut det för att sedan returnera det.  Om summan på din beställning är mindre än 350 SEK behåller vi hela summan och debiterar resten.
    Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten enligt distans och hemförsäljningslagen.

    Om vi skickar en större order hem till dig med hemleverans och du inte är hemma för att ta emot det kommer vi att debitera dig i efterhand för de avgifter och hanteringskostnader som uppkommer vid leveransförhinder.

    Alla leveransförhinder och större paket som kommer i retur på grund av att ni ej tagit emot det kommer debiteras faktiskt första frakt, returfrakt och alla avgifter som uppkommer vid detta.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter mottagandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
    Returen ska skickas direkt till vårt lager Alixtra AB, Skreavägen 7, 31144 Falkenberg
    Returer som skickas till ombud och som vi måste hämta ut kommer att förlänga processen vid en retur.
  • Retur bekostas av dig som kund. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka eventuell fraktkostnad.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Är originaletiketter borttagna och varan är använd kommer vi antingen att skicka tillbaka varan till dig eller dra av motsvarande summa. Bortklippta lappar debiteras då varan inte längre är i nyskick och har ett försämrat försäljningsskick. Bortklippta lappar debiteras.
  • Vi kommer att återbetala via det betalsättet du som kund använde vid köpet till dig som har lagt beställningen. Vi har inga möjligheter att använda andra återbetalningssätt.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. Tex eget tryck på tröja, morgonrock och liknande.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Vi reparerar produkten i första hand. Vi byter ut produkten i andra hand. Vi lämnar tillbaka pengarna i tredje hand.
    Vi fotograferar alla beställningar med samtliga produkter och följesedel/fraktsedel för att säkerställa vår kvalitet och din leverans.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts och inom 5 dagar efter mottagande, då transportföretaget har en kort tidsfrist. Reklamerar du en transportskada efter angiven tid kan vi dessvärre inte hjälpa dig.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Skicka bild. OBS! INOM 5 DAGAR EFTER MOTTAGANDE VID TRANSPORTSKADA
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
    Vi säljer alla produkter med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.
    Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.
    Är det fel på en vara du köpt så följer vi konsumentköplagen. Vi kommer alltid i första hand att försöka reparera din produkt/väska eller byta ut den mot en ny om reparation inte är möjligt. 
    Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.
    Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.
  • Olaga hot om dåliga recensioner etc kommer att polisanmälas.


  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Alixtra Lifestyle  (Org.nr. 559116-1095) accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Alixtra AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL och PostNord
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse 
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Alixtra är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se  http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.